woensdag 29 januari 2014

Terug naar Dhaka

Woensdag 29 januari 2014

Na wederom lekker op de boot te hebben geslapen zijn we om 09.00 verwent met een lekker ontbijt op het water met uitzicht over het woud.

Fatema wilde nog wat arme dorpjes bezoeken in het noorden van de Sunderbans. Daar is de kapitein naar toe gevaren. Wij met het kleine bootje aan wal afgezet met een koffer vol baby kleertjes, pennen en wat klein speelgoed als armbandjes, kettinkjes ballonnen, bellenblaas en oorbellen voor de kleine kinderen. We leken wel een VOC compagnie welke aan wal gingen om kruiden te verhandelen hahaha.

Toen we op de kade waren was het al gelijk raak en trokken we de aandacht bij de lokale arme bevolking. De tolk vertelde dat we moeders met kinderen wilde zien en toen die uit de hutten werden getrommeld ging het los. Weer een gezellige drukte en iedereen blij. Mooi om te zien wat we met onze spullen deze mensen zo gelukkig konden maken.

Daarna zijn we naar de plaatselijke school gelopen om daar onze potloden, pennen en kleurpotloden af te geven. Daar stonden alle kinderen net op de binnen plaats in de rij voor het vaste ochtend ritueel. Wij als toeristen welke ze daar niet of nauwelijks zien gooiden ook daar weer een hoop onrust op het schoolplein. Nadat we uitgelegd hadden wat we kwamen doen werden alle kinderen in de klaslokalen gedirigeerd en mochten we alle klassen bezoeken. Mooi om te zien hoe men daar les krijgt.

Na de school te hebben verlaten zijn we nog langs de kust gelopen om nog meer arme huisjes te bezoeken. Al lopende wat ballonnen en speelgoed uitgedeeld en als we een moeder met een baby zagen hebben we de laatste baby kleertjes ook weggegeven.

Ook mochten we nog even in een huisje kijken waar de vissersfamilie met 10 personen in woonde. Echt armoedig maar daardoor leer je onze luxe wel weer te waarderen.

Onze boot vaarde mee en pikte ons weer op. We moesten nu overstappen op een klein bootje welke ons terug zou varen naar Mongla waar we ook gestart waren. Als onze koffers op het meer overgeheveld naar de andere boot en gelukkig viel er geen in het water. Om 16.00 uur arriveerden we in Mongla en zou er een taxi klaar staan. Dat ging ff mis. Geen taxi. Onze Gids Ripon heeft toen na een uur wachten een oude soort schoolbus afgehuurd voor ons alleen ons welke ons naar Kuhlna bracht waar onze trein om 19:40 zou vertrekken. Het was een enerverende reis. Een oude bus zonder toeter na en dat in het Bengaalse straat verkeer is bijna het zelfde als een lekke band hahaha. Maar in plaats van toeteren hing de kaartjes verkoper steeds uit de deur om de mensen dan maar weg te schreeuwen. Echt lachen. Omdat we in een plaatselijke bus reden wilde er steeds mensen instappen maar helaas het was nu een privé bus geworden. Nu dat leverde ook hilarische momenten op.

In Kuhlna bleek de trein een uur vertraging te hebben. Al wachtende op het perron werden we weer omsingeld door vele nieuwsgierige Bengalen. Dat viel ook het spoorweg personeel op en voor ons werd er een ruimte opgedaan waar we mochten schuilen. Het bleek een ruimte te zijn voor de mensen welke First Class reisden en dat had de reisleiding uiteraard ook voor ons geregeld. Anders hadden we moeten reizen tussen de kippen en geiten wat niet echt comfortabel is.

Uiteindelijk vertrok de nachttrein om 21.00 uur vanuit Kuhlna naar Dhaka. Daar kwamen we rond 08.00uur aan. Het hotel busje van Holiday Planet stond al klaar welke ons naar ons hotel bracht waar het ontbijtje al kaar stond.