vrijdag 31 januari 2014

Laatste dag in Dhaka

Vrijdag 31 januari 2014

Vandaag is onze laatste dag in Dhaka. 's ochtends zijn we met een CNG naar de andere kant van Dhaka gereden om kleding winkeltjes te bezoeken. Het was rustig op de straat want de vrijdag is in Bangladesh onze zondag.

Daar aangekomen, kwamen we in een soort gebied waar het sterk leek op de zwarte markt in Beverwijk. Overal kleine winkeltjes en kraampjes. Wij op zoek naar wat merk kleding van G-star voor onze Nick. Gelukkig hebben we wat T-shirts gevonden. We moesten wel uitkijken want ondanks dat de kleding van Puma, Hilfiger, G-Star, Adidas etc hier gemaakt worden is het lastig om goed kwaliteit te vinden. Vaak zijn het afgekeurde spullen met door geknipte of verwijderde labels zodat het moeilijk doorverkocht kan worden. Ook kwamen we nog een jas tegen met jawel een TOPPERS label. Echt lachen.

Wel mooi om te zien hoe de handel in deze kleding een hele woonwijk in beslag kan nemen.

Na de lunch zouden we naar oud Dhaka gaan om daar in de armste wijken te gaan kijken. Onze reisleiding rade dit echter af omdat er in de binnenstad de kans bestond op wat politiek onrust. Er waren namelijk wat politieke leiders van de oppositie opgepakt welke 10 jaar geleden in de regering zaten en iets met wapens hadden uitgehaald. Omdat deze personen nu een bedreiging vormde zijn ze opgepakt en tot de doodstraf veroordeeld. Dit gebeurde in Chittagong waar wij ook eerder deze vakantie geweest waren bij dat gerechtsgebouw waar de gevangenen nog met ijzeren kettingen en boeien door de stad voorgeleid werden.

Onze reisleiding heeft toen als alternatief gekozen om de arme wijk achter ons hotel te bezoeken. Daar zijn we doorheen gewandeld en Fatema was daar mede door het uitdelen van ballonnen aan de kinderen, weer het middelpunt van de belangstelling. Mooi om te zien hoe de mensen en vooral kinderen daar met niets toch lekker aan het spelen zijn en hun dagelijkse dingetjes doen.

Fatema had 's middag wel even de tijd nodig om bij te komen van deze emotionele wandeling. We weten gelijk weer hoe goed we het in ons eigen kikkerlandje hebben.

Ook heeft  Fatema voor het eerst in haar leven het gevoel dat ze blij is dat ze in Nederland heeft mogen opgroeien. Eerst was ze jaren boos dat haar Bengaalse moeder haar heeft weggeven naar Nederland maar nu ze dit alles in Bangladesh heeft gezien, neemt ze deze worden terug en kan ze zoals ze zelf zegt genieten van het "mooie Nederland" en is ze dankbaar en blij dat ze deze kans destijds heeft gekregen.

Ondanks het het trieste idee dat 80% van dit land in armoede leeft is de andere 20% overdreven rijk en vindt je ook in Dhaka restaurants als KFC en De Pizzahut.

Vanavond gaan we de koffers weer inpakken en morgen ochtend om 11.00 uur vertrekt ons vliegtuig richting Nederland. Eerst vliegen we weer naar Dubai waarna we gelijk overstappen op het vliegtuig naar Amsterdam waar we rond 23.30 hopen aan de komen.

WE KUNNEN NATUURLIJK NIET WACHTEN OM ONZE KIDS EN NELSON NA 19 MOOIE DAGEN IN BANGLADESH WEER IN ONZE ARMEN TE SLUITEN!!!