donderdag 23 januari 2014

Bezoek aan de Hill Tracks (Bandarban)

Zondag 19 januari 2014

Vandaag vroeg uit de veren. We zijn om 06.00 vertrokken richting Chittagong waar we de permits (toestemming) moesten halen voor het andere deel van de Hill tracks. De eerste stop was heel dicht bij Rangamati, dat was de Hanging Bridge. Een mooi brug over het water. Hier waren we super vroeg en er waren voor de rest nog geen andere mensen. We hebben daar de zon zien opkomen.

Daarna zijn we snel door gereden naar Chittagong. Zo rond 9.00 kwamen waar we daar aan en hebben we genoten van een heerlijk ontbijt in een lokaal tentje bestaande uit een soort pannenkoekjes (Chapaties)  en andere lekkere hapjes. Wij westerlingen wilde er graag suiker op wat natuurlijk weer apart was en wat weer veel ogen onze kant op deden draaien. De Bengalen eten normaal een mix van kerrie tussen maar op de vroege ochtend is dat niets voor ons.

Na het breakfast zijn we naar het hoofdbureau van politie in Chittagong gegaan. Daar kwamen langs een groep gedetineerden allemaal aan elkaar geboeid met grote ijzeren boeien en kettingen om hun voeten en handen. Echt een middeleeuws gezicht. Een hoop ijzer gerammel over het plein onder het toezicht van de bevolking en vooraf gegaan door een politie agent naar het gerechtsgebouw. Daar werden ze berecht.  Echt een bizarre ervaring.

De permits regelen was naast dit gerechtsgebouw en was  geen probleem. Wel kwamen we daar let wel onze tweede toerist tegen wie ook een permit kwam aanvragen, het bleek een Engelsman te zijn wie aan het rond trekken was door Azie . Op naar Bandarban onze volgende slaap plaats.

Na veel steen fabrieken en  authentieke dorpjes te hebben gezien vanuit de bus kwamen we aan op een heel mooi uitzicht punt van 400m hoog  vlakbij Bandarban wat een mooi zicht gaf over de hill tracks.

Daar natuurlijk weer de nodige foto’s gemaakt en daarna door naar Hotel Plaza Bandarban. Vergeleken met ons andere hotel zonder warm water was dit een 5 sterren hotel.

Toen we aangekomen waren in het hotel stopte er een taxi voor het hotel met daarin een derde toerist zoals we lachend zeiden. Echter toen kwam onze Engels vriend daar weer uitzetten welke we in Chittagong hadden ontmoet tijdens het aanvragen van de permits. Echt toeval. Tussen Chittagong en Bandarban zit zo’n 60km en precies die zeldzame toerist komen we hier weer tegen.

Na opgefrist te hebben zijn we doorgereden om een gouden tempel van Bandarban te bezoeken. Ook een hilarisch moment van Piet en Peter hadden een korte broek wat niet gek is met 30 graden boven nul. Echter mochten we niet de tempel in met een korte broek. Bertil even een oude Boeddhistische broek geregeld en toen konden we naar binnen.  Mooie foto momenten en veel lachen natuurlijk.

’s Avonds hebben we lekker gedineerd  en hebben we onze Engelse vriend ook uitgenodigd in ons  inmiddels vast Restaurantje Ti Tie Kong.  Na afgegaan te zijn op zijn uiterlijk dachten we dat het een arts of iets dergelijks moest zijn maar het bleek een Engelse tomaten boer te zijn.